Nedajte sa chytiť podvodníkom na udicu, alebo ako vás môže vyjsť phishing draho

Ako môže vyzerať phishing a ako sa môžete chrániť?

  1. Forma e-mailu, SMS správy alebo telefonátu

Na prvé pozretie sa javí, akoby ju zaslala vaša banka, pošta, kuriérska spoločnosť, alebo štátna inštitúcia. Prostredníctvom nich podvodníci žiadajú o overenie, aktualizáciu totožnosti alebo zadanie ďalších citlivých údajov. V elektronickej forme zväčša obsahuje odkaz na falošnú stránku, napríklad na falošný internetbanking. Častokrát je e-mail v angličtine alebo v „strojovej“ slovenčine s chybami, aj keď s využívaním umelej inteligencie sa kvalita podvodných správ výrazne zlepšuje.

Preto:

  • Využívajte len overené pripojenia (adresy) – k službám elektronického bankovníctva (internetbankingu) pristupujte len cez oficiálne webstránky banky. Webová adresa banky sa od tej podvodnej vždy líši, preto si adresný riadok prehliadača poriadne skontrolujte. Nájdete v ňom aj symbol, pod ktorým si môžete ďalšími kliknutiami overiť, či je pripojenie bezpečné a viete si tu skontrolovať aj bezpečnostný certifikát stránky. Ďalším riešením je, ak pre prístup do služieb elektronického bankovníctva (internetbankingu) webovú adresu napíšete manuálne priamo do prehliadača (napríklad www.menovasejbanky.sk) alebo využijete mobilnú aplikáciu vašej banky.
  • Nereagujte na nevyžiadanú poštu – radšej na ňu neodpovedajte a správu bez prečítania vymažte. Dôležité je preveriť si, z akej e-mailovej adresy správa prišla. Niekedy môže byť rozdiel len v jednom písmene, ale často ide aj o neznáme e-mailové adresy.
  • Pozor aj na platené reklamy v internetovom prehliadači – ak sa rozhodnete na niektorý kliknúť, preverte si predtým, či ide o oficiálnu webovú stránku. Prvá stránka vo vyhľadávaní neznamená vždy, že sa jedná o oficiálnu stránku banky.
  • Nereagujte na výzvy k prihláseniu sa do elektronického bankovníctva – najčastejšie sa tak deje pri predaji tovaru alebo pri vyzdvihnutí zásielky, kde podvodníci žiadajú takéto prihlásenie alebo zadanie údajov o platobnej karte, ku ktorým následne získajú prístup.

Dôležité: Banka nikdy nežiada prihlasovacie údaje do internetového bankovníctva a celé číslo Vašej karty prostredníctvom telefónu, mailu, SMS správy. Podvodníci sa chcú najčastejšie dostať k vášmu bankovému účtu alebo ku kartovým údajom. Ľahko tak potom nakúpia za vaše peniaze. Niekedy však údaje predávajú ďalej alebo vás nimi budú vydierať.

  1. Neviditeľná súčasť aplikácie

Do mobilného zariadenia alebo počítača ste si mohli nainštalovať nejakú aplikáciu (neznámu, prípadne falošnú aplikáciu, ktorá mohla vyzerať ako dôveryhodná).  Táto môže obsahovať škodlivý kód, ktorý dokáže odosielať citlivé údaje aj bez vášho vedomia.

Preto:

  • Využívajte len overené aplikácie – aplikácie inštalujte len z oficiálnych obchodov, neinštalujte žiadne neznáme aplikácie alebo hry do svojich digitálnych zariadení.
  • Kontrolujte oprávnenia, ktoré aplikácia vyžaduje – škodlivá aplikácia častokrát vyžaduje oprávnenia, ktoré k svojej činnosti nepotrebuje. Ak sa Vám oprávnenia zdajú privysoké, aplikáciu neinštalujte.
  • Chráňte digitálne zariadenia antivírusovým programom – ten spraví službu za vás a ochráni vaše citlivé údaje pred ich možným zneužitím.
  • Nepoužívajte rovnaké heslo do viacerých aplikácií alebo webových stránok – uľahčíte tak podvodníkom, aby mohli zneužiť údaje na viacerých miestach zároveň. Na generovanie silných, ťažko uhádnuteľných hesiel a ich ukladanie používajte správcov hesiel.
  • Neukladajte si heslá na jedno miesto – čím jednoduchší prístup, tým rýchlejšia a jednoduchšia cesta pre podvodníka.

Ako postupovať pri odhalení phishingu alebo pri jeho podozrení?

  • Kontaktujte Vašu banku a oznámte všetky skutočnosti. Pomôžete tým k minimalizácii rizika, keďže banka sa Vaším podnetom bude bezodkladne zaoberať. V spolupráci s bankou vykonáte nevyhnutné opatrenia na zamedzenie škody a banka vám zároveň poradí, ako máte ďalej postupovať, ak už finančné prostriedky z vášho účtu odišli.
  • Ak ste v elektronickom bankovníctve (internetbankingu) našli neznáme transakcie, taktiež bezodkladne kontaktujte banku.
  • Zmeňte si aj prihlasovacie údaje či PIN kód.

V prípade odcudzenia či prevedenia finančných prostriedkov z Vášho účtu bezodkladne kontaktujte políciu a podajte trestné oznámenie.

Súbory cookie

Na zabezpečenie plnohodnotnej funkčnosti našich webových stránok niekedy vo vašom zariadení ukladáme malé dátové súbory, tzv. cookie. Tie používame na personalizáciu obsahu, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a k analýze návštevnosti našich webových stránok. Informácie o tom ako naše webové stránky používate, zdieľame so svojimi partnermi. Partneri tieto údaje môžu skombinovať s ďalšími informáciami, ktoré ste im poskytli, alebo ktoré získali v dôsledku toho, že už využívate ich služby.
Viac informácií o súboroch cookie

Zavrieť

Môžeme používať cookies?

Výber nastavení Povoliť