Nedávno prijatý Akt o umelej inteligencii (Artificial Intelligence Act, AIA) má priniesť jednotný právny rámec pre využívanie a zodpovedný rozvoj umelej inteligencie v rámci Európskej únie. Vzťahuje sa na verejné a súkromné subjekty, vrátane bánk pôsobiacich na Slovensku. Tie si uvedomujú, že prispôsobenie systémov využívajúcich umelú inteligenciu na nové regulačné požiadavky a povinnosť preukazovať ich bezpečnosť a spoľahlivosť prispeje k zvýšeniu ochrany klientov, aj keď si to bude vyžadovať vyššie nároky na technické a personálne zdroje bánk. V aktuálnom prieskume Slovenskej bankovej asociácie [1] potvrdilo 10 jej členských bánk, že umelú inteligenciu aktívne implementujú.
Hlavným cieľom prieskumu bolo zmapovať súčasné trendy, výzvy a riziká spojené s využívaním umelej inteligencie a zistiť záujem bánk o využívanie jazykových modelov s dôrazom na slovenský jazyk. Z prieskumu vyplynulo, že väčšina bánk pri svojej činnosti využíva generatívne modely, jazykové modely a strojové učenie. Za kľúčové prvky umelej inteligencie považujú rozsah dát, z ktorej sa umelá inteligencia učí a jazykové modely, ktoré dokážu spracovať prirodzený jazyk, generovať obsah a do určitej miery porozumieť informáciám a simulovať interakciu podobnú tej ľudskej.
Respondenti potvrdili záujem o využívanie jazykových modelov s dôrazom na slovenský jazyk. Vidia tu potenciál na zlepšenie zákazníckych služieb a efektívnejšiu komunikáciu v slovenskom jazyku.
Najväčším prínosom je pre banky využitie umelej inteligencie pri detekcii podvodov a automatizácii bežných procesov, ako sú zadávanie údajov či spracovanie transakcií. Vďaka analýze veľkého množstva transakčných údajov v reálnom čase napomáha umelá inteligencia bankám v mnohých prípadoch rozpoznať neštandardné správanie a zamedziť tak podvodným aktivitám skôr, než dôjde k stratám. Pri prevencii podvodov v online a mobilnom bankovníctve, kde je rýchlosť reakcie kľúčová, je umelá inteligencia obzvlášť nápomocná.
Jednou z najväčších výziev pri nasadzovaní umelej inteligencie je zabezpečenie ochrany údajov a citlivých informácií. Presnosť výstupov umelej inteligencie je pre banky kľúčovým aspektom, ktorý vždy zodpovedne posudzujú pred nasadením umelej inteligencie do zodpovedajúcich procesov.
„Trendy spojené s implementáciou umelej inteligencie výrazne prispievajú k transformácii finančného sektora tým, že umožňujú rýchlejšie rozhodovanie a efektívnejšie riadenie finančných operácií, čo vedie k vyššej spokojnosti klientov a tiež vyššej úrovni bezpečnosti,“ ozrejmuje Marcel Klimek, výkonný riaditeľ Slovenskej bankovej asociácie (SBA).
Akt o umelej inteligencii (Artificial Intelligence Act, AIA)
Akt o umelej inteligencii má zabezpečiť rovnováhu medzi posilňovaním dôvery občanov v systémy umelej inteligencie a podporou ich ďalšieho rozvoja. Riadi sa prístupom založeným na rizikách, pričom tieto systémy kategorizuje do úrovní od minimálneho po neprijateľné riziko. Tento právny predpis nadobudol účinnosť v auguste 2024 a bude sa v členských štátoch plne uplatňovať o dva roky neskôr, s niekoľkými výnimkami: neprijateľné riziko, teda zákazy, nadobudnú účinnosť po šiestich mesiacoch, pravidlá riadenia a povinnosti pre modely umelej inteligencie na všeobecné účely sa začnú uplatňovať po 12 mesiacoch a pravidlá pre systémy umelej inteligencie, ktoré sú súčasťou regulovaných výrobkov, sa začnú uplatňovať po 36 mesiacoch.
„Akt o umelej inteligencii je prvým právnym rámcom pre umelú inteligenciu a je príležitosťou, ako sprehľadniť trh a pridať bezpečnostný a informačný rozmer do všetkých aplikácií umelej inteligencie využívaných v rámci Európskej únie. Vítam túto iniciatívu, ľudia v dnešnej dobe už denne prichádzajú do kontaktu so systémami umelej inteligencie a často si to neuvedomujú,“ uvádza Marek Zeman, predseda Komisie pre bezpečnosť informačných systémov SBA, a zároveň vedúci oddelenia bezpečnosti informačných systémov a nových technológií v Tatra banke, je tiež členom CERAI – Stálej komisie pre etiku a reguláciu umelej inteligencie, ktorá je nezávislým odborným a poradným orgánom zriadeným Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.
Pre bankový sektor nebude dodržiavanie novej regulácie zásadným problémom. Očakáva sa však viacero technických predpisov a právnych iniciatív, ktorým bude potrebné venovať zvýšenú pozornosť. Najaktuálnejším z nich je prvý návrh Kódexu postupov pre umelú inteligenciu.
[1] Prieskum SBA k umelej inteligencii sa uskutočnil v septembri 2024, respondentmi boli členské banky SBA aktívne využívajúce umelú inteligenciu, t.j. 10 členských bánk.
Súbory cookie
Na zabezpečenie plnohodnotnej funkčnosti našich webových stránok niekedy vo vašom zariadení ukladáme malé dátové súbory, tzv. cookie. Tie používame na personalizáciu obsahu, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a k analýze návštevnosti našich webových stránok.
Informácie o tom ako naše webové stránky používate, zdieľame so svojimi partnermi. Partneri tieto údaje môžu
skombinovať s ďalšími informáciami, ktoré ste im poskytli, alebo ktoré získali v dôsledku toho, že už
využívate ich služby.
Viac informácií o súboroch cookie
Môžeme používať cookies?